Ik werk vandaag precies zes jaar in Rome, voor Rental in Rome.
‘Wie had dat gedacht?!?! Zes jaar geleden had ik net te horen gekregen dat mijn contract bij mijn vorige werkgever niet verlengd zou worden. Ik dacht er al stiekem aan om aan Marina te vragen of we naar Nederland zouden gaan, maar toen kwam ik via via bij Rental in Rome terecht. Ik had een sollicitatiegesprek met de oprichter van dit bedrijf, Paolo Calabrò. Mijn eerste sollicitatiegesprek in het Italiaans. Ik begreep de taal wel redelijk maar ik praatte nog totaal geen Italiaans.
Tot op de dag van vandaag kan ik er samen met Paolo om lachen dat ik tijdens het gesprek wel 50 keer ‘si’ zei. Hij wist niet of ik het begreep wat hij zei, maar hij wilde me de kans geven om voor hem te komen werken. Dit kwam vooral omdat hij een zwak heeft voor Nederland, aangezien zijn eerste vriendinnetje een Nederlandse was. Dat vriendinnetje van toen is hij helemaal uit het oog verloren, maar de liefde voor Nederland in het algemeen is gebleven.
Maar goed, ik wilde die geboden kans natuurlijk met beide handen aangrijpen. Want na het aanhoren van de geschiedenis van het bedrijf en van Paolo – voor zover ik hem begrepen had :) – was ik erg geïnteresseerd geraakt en zag ik mogelijkheden. Want zeg nou eerlijk… wat is er nu mooier dan mensen helpen met een heerlijke vakantie in een van de mooiste steden van de wereld?
Hoe het allemaal begon
In 1998 verdient Paolo Calabrò doormiddel van enkele advertenties zijn eerste centjes met het verhuren van kamers in enkele bed&breakfasts. Een jaar later koopt hij zijn eerste PC met modem en hij begint met de website Millennium-beb.com (een van de eerste B&B-portals in Rome). In 2000, tijdens het jubeljaar van het Vaticaan, gaat het Millennium B&B voor de wind en er komt een goede omzet.
Weer een jaar later richt Paolo Calabrò Romereservation.com op, het eerste portal voor vakantiehuizen in Rome. Daarnaast bouwt hij een klein houten huisje in de tuin van zijn huis om zo vier werkplekken te hebben. In 2002-2003 is deze site hét referentiepunt in de vakantiehuizenbusiness in Rome, maar vanwege verschillende inzichten met business partners wordt het stopgezet.
In 2003 wordt Rentalinrome.com geboren, met de knowhow uit de voorgaande jaren. Een jaar later al opent Rental in Rome een echt kantoor in Cerenova. Het krijgt langzaamaan een echt netwerk van vakantiehuizen in Rome, met als resultaat dat in 2005-2006 de omzet vertienvoudigd. Er worden steeds meer mensen aangenomen en ook het aantal kantoren groeit. Begin 2009 wordt het eerste kantoor in Rome geopend, aan de Via dei Riari in Trastevere.
Eerste werkdag
Vlak hiervoor kwam ik dus binnen, in 2008. Ik kan me mijn eerste werkdag nog goed herinneren. Ik werd ingewerkt door een college op het callcenter. De telefoon stond de hele dag roodgloeiend en elke keer als ik de telefoon op moest nemen was ik bang om in het Italiaans te moeten antwoorden. Dat gebeurde helaas veel. Het was voor mij achteraf gezien goed om Italiaans te moeten praten. Thuis kwam ik vaak nog weg met Engels.
In mijn eerste jaar groeide de Nederlandse markt enorm, ook doordat ik de website meteen in het Nederlands had vertaald. Naast de Nederlandse vakantievierders hielp ik veel mensen uit Angelsaksische landen die een appartement willen huren.
Snelle groei
Nu, precies zes jaar na die eerste werkdag, zijn er vele Nederlanders die Rental in Rome kennen en gebruik maken van onze diensten. Niet alleen in Rome maar ook in Florence (rentalinflorence.com), Venetië (rentalinvenice.com) en Cortina d’Ampezzo (rentalincortina.com). Daarnaast houd ik me bezig met de verkoop van huizen via onze website van Real Estate in Rome, onderhoud ik de contacten met reisorganisaties die met ons samenwerken en verzorg ik de Facebookpagina met meer dan 20.000 volgers. Een klein voorproefje van de foto’s die ik mag maken en posten:
Dankbaar
Rental in Rome is eigenlijk niet echt een typisch Italiaans familiebedrijf. Vele familiebedrijven nemen vaak genoegen met een omzet die de familie brood op de plank brengt. De familie Calabrò daarentegen heeft altijd geïnvesteerd om verder proberen te groeien en heeft werkgelegenheid geschept voor vele mensen. 2,5 jaar geleden is er een geheel nieuwe website met bijbehorend boekingssysteem gekomen met de mogelijkheid online te boeken. De beschikbaarheid van de appartementen is nu geheel live in alle vier de plaatsen. 80% van de appartementen wordt voor 100% door ons personeel verzorgd met schoonmaak, check in en check out. Mochten er een probleempje zijn, dan zijn er twee mannen in dienst voor de technische zaken. 360 graden service dus.
Ik ben Paolo heel erg dankbaar dat hij mij toen de kans heeft geboden. Niet alleen omdat hij mij de kans gaf me te ontwikkelen in het toerisme in Rome maar ook omdat ik vaak richting Nederland mag gaan voor verschillende evenementen en beurzen waardoor ik ook even mijn familie en vrienden kan zien. Maar naast Nederland ben ik in New York, Moskou, Milaan, Rimini, Florence, Venetië, Cortina d’Ampezzo, Berlijn en Malindi (Kenia) geweest voor het beurzen en projecten.
Door dit alles werk ik alweer 6 jaar met erg veel plezier hier. Mijn Italiaans is enorm verbeterd en ik ben helemaal thuis op kantoor. Paolo zit nog altijd vol ideeën en zijn personeel is altijd vrij om zelf nieuwe ideeën aan te dragen. Dus wie weet wat de volgende zes jaar zullen brengen…’
Reactie schrijven